با ما تماس بگیرید

02188255942


انتشار کتاب هندبوک BIM توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تاریخ انتشار: 1400-09-27 18:11:03
دسته‌بندی: اخبار و رویدادها
مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک فرآیند مبتنی بر مدل‎های هوشمند با یک نمایش دیجیتال از خصوصیات و ویژگی‌های فیزیکی و کاربردی یک بنا می‌باشد. در واقع مدل سه بعدی پارامتریکی برای ایجاد پلان‎ها، برش‌ها، طبقات، پرسپکتیو، جزئیات، زمان‌بندی و همه آنچه برای مستند کردن ساختمان نیاز است می‌باشد. BIM در مقایسه با روش‌های سنتی 2و 3 بعدی، این اجازه را می‌دهد تا اطلاعات اضافی مانند زمان، هزینه، انرژی، مدیریت امکانات، تعمیر و نگهداری به نام بُعدهای چندم به پروژه اضافه و الحاق شود.

با توجه به ويژگي‌هاي BIM، تقریبا تمام کشورهای توسعه یافته قوانین و مقرراتی را در زمینه استفاده از پروژه های تأمین مالی شده از منابع عمومی کشور خود دارند و یا در حال تکمیل و توسعه آن هستند. بر همین اساس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نيز، بعنوان یکی از ترویج دهندگان فناوری های نوین در صنعت و ساخت کشور نسبت به معرفي و انتشار ترجمه کتاب هندبوک بیم بعنوان یکی از جدیدترین مراجع معتبر در زمینه BIM اقدام نموده است.



این اثر ویرایش سوم کتاب "هندبوک بیم" است که توسط نویسندگان رافائل ساکس، چارلز ایستمن، جانگ لی و پائول تی‌چولز به رشته تحریر در آمده و در سال 2018 میلادی توسط انتشارات وایلی تحت عنوان «هندبوک بیم: راهنمای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان برای مالکان، طراحان، مهندسین، پیمانکاران و مدیران اجرایی صنعت ساخت‌وساز» به انتشار رسیده که توسط مهران رفیعی از پژوهشگران مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ترجمه و توسط انتشارات مرکز به چاپ رسیده است.در این هندبوک در قالب 10 فصل وشامل 650 صفحه؛ مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و فناوری‌های مربوطه، مزایای بالقوه، هزینه‌ها و زیرساخت‌های موردنیاز در دست مرور قرار می‌گیرند.

علاوه بر این تأثیر فعلی و آتی BIM بر سازمان‌ ها و نهادها، رویه‌های قانونی مرتبط با صنعت ساخت و تولیدکنندگان محصولات ساختمانی نیز موردبررسی قرارگرفته‌اند. همچنین مجموعه غنی‌ای از مطالعات موردی مرتبط با BIM در فصل 10 فصل شامل 650 صفحه  معرفی‌شده و موارد اقتباسی از ویرایش‌های قبلی این کتاب نیز به متن فعلی افزوده‌شده‌اند. اميد است انتشار اين كتاب به فارسي، گامي در جهت معرفي هر چه بهتر BIM  و ارتقاء آن در صنعت ساخت و ساز كشور باشد.

علاقمندان می توانند برای تهیه این کتاب از طریق مراجعه به  آدرس این مرکز یا تماس طبق آدرس و شماره تماس زیر  اقدام نمایند.

آدرس : تهران، بزرگراه شیخ فضل‌ا..نوری، جنب شهرک فرهنگیان، خیابان نارگل، خیابان شهید علی مروی، خیابان حکمت
تلفن : 6-88255942
فروش الکترونیکی :  https://pub.bhrc.ac.ir